:::: MENU ::::

Pirateria – Cel mai complicat subiect de abordat

Subiectul pirateriei este unul care deși este abordat la tot pasul, încă rămâne ne-discutat în întregimea sa, sau este abordat de persoane cu interese pentru o anumită tabără.

Pirateria (informatică) este definită ca fiind copierea și/sau redistribuirea ilegală a unui produs software al cărei licențe interzice în mod expres redistribuirea sau copierea sa.

În principiu putem să vorbim de piraterie a filmelor, jocurilor, muzicii, programelor generale ș.a.

Hai să o luăm de la jocuri, că acolo e cel mai ușor de vorbit bazându-ne pe niște date reale și sigure, companiile fiind oarecum obligate de acționari să dea publicității datele financiare.

Comparația principală o să fie între The Witcher 3 și Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, ambele jocuri fiind parte dintr-o sagă și mai mult, ambele având un fanbase destul de devotat și numeros care de-abia aștepta lansarea lor.

The Witcher 3 – CD Projekt RED – 19 Mai 2015

  • 6 milioane copii vândute în 6 săptămâni
  • $27.2M copii fizice; $73M copii digitale
  • Fără DRM/SecuROM/Anti-Tamper
  • $0.5M vânzări PC pe GOG.com (platformă distribuție jocuri fără DRM)
  • 75% din toate vânzările pe PC au fost în forma fizică (box sau collector’s box)

Un adevărat succes pe toate planurile pentru CD Projekt RED, jocul încă deține locul 1 în clasamentul UK pentru cele mai multe vânzări, urmat de Batman: Arkham Night.

Metal Gear Solid V TPP – Kojima & Konami – 1 Septembrie 2015

  • Locul 3 în clasamentul UK pentru cele mai multe vânzări
  • 6 milioane copii vândute în 4 luni
  • A folosit serviciul Denuvo Anti-Tamper
  • Crack apărut după 24H din partea grupului chinezesc 3DM

Am putea să menționăm Just Cause 3 aici care a avut parte de vânzări mult sub cele așteptate. Cel mai evident aici este faptul că din totalul vânzărilor pe PC, 75% au fost în formă fizică, nu digitală. Probabil jocul a fost piratat și ulterior cumpărat pentru colecție, o chestie trăită de mine când a scăpat pe net cu 3 zile înainte de lansare GTA V, în ziua în care a venit precomanda deja terminasem jocul, dar am luat și jocul din mâna curierului pentru hartă și orgoliu.

Metal Gear Solid are un fanbase extrem de devotat și cu toate astea vânzările sunt semnificativ mai scăzute în timp și număr pe lânga cele ale lui The Witcher. The Witcher a fost ușor de piratat, ușor de instalat și ușor de jucat. MGSV necesită (în continuare) să îți modifici ora calculatorului la cea a Beijingului, și reticența piratării lui stă în faptul că 3DM a făcut cadou și un Bitcoin miner în crackul inițial pentru MGSV.

Cine e Denuvo?

Vocile spun că în spatele Denuvo (care a fost cumpărat de Sony) se află oameni care au fost pe scena crackerilor și au părăsit scena pentru bani. Oricum ar fi, ei sunt “zeii” care au creat SecuROM, unul dintre primele sisteme de Digital Rights Management sau DRM.

Lucrând ca întotdeauna cu materialul clientului, Denuvo se laudă pe site-ul lor că jocul “Lords Of The Fallen” a avut nevoie de 272 de zile pentru a fi crăckuit. Ar fi o adevărată performanță dacă jocul nu ar fi vândut doar 900.000 copii după 7 luni de la lansare. Probabil motivul pentru care crackul a apărut atât de târziu stă chiar în faptul că jocul a fost un eșec total și nimeni nu și-a dat interesul.

“272 days! That’s how long one of the latest Denuvo-protected games from CI Games (Lords of the Fallen) has gone without being cracked. That’s simply unprecedented and it’s a testament to one of Denuvo’s core principles: always keep innovating. Our latest innovation, Denuvo Anti-Tamper, allows publishers to reap the benefits of stamping out all piracy attempts in the crucial first weeks of a title’s release. We’d love to do the same for you.”

Bine, sigur. Problema pe care o văd aici este că fix în primele săptămâni îmi pasă de un joc, tot atunci îl piratez și cel mai probabil undeva la sfârșitul săptămânii ăleia o să îl și cumpăr. În contextul în care din ce în ce mai puțini publisheri/developeri lansează demo-uri pentru jocurile lor, mi se pare iresponsabil din punct de vedere economic să mă arunc înainte fără să știu dacă merită banii jocul respectiv. Ergo motivul pentru care nu am cumpărat Just Cause 3, pentru că nu am putut să-l piratez. Exemplele variază de la ultimul Batman, care a fost absolut execrabil – plin de bug-uri, framerate blocat la 30FPS, și altele, până la Spore pe vremea SecuROM când EA, cei ce au publicat jocul, s-au ales cu un proces de clasă datorită sistemului DRM care se integra în kernel și HDD.

Ca fapt divers, mai bine de jumătate din librăria mea pe Steam a fost piratată înainte să fie cumpărată, restul sunt doar jocuri adunate de prin bundle-uri.

Diferența principală între Anti-Tamper și SecuROM stă în faptul că cel dintâi nu este un DRM în adevăratul sens al cuvântului, ci este un zid împotriva reverse engineering, practic te împiedică să mai ajungi măcar aproape de codul sursă, bug-uri exploatabile sau procesele principale de activare ale jocului.

Denuvo totuși se laudă cu “reușitele” lor “the team that developed best-of-breed copy protection systems like SecuROM for games”… doar că nu e așa. Dețin GTA IV absolut legal, doar că nu îl pot juca pe Windows 10, pentru că Microsoft a decis că nu este deloc oportun pentru securitatea utilizatorului să poți instala SecuROM pe un PC. Problemele nu ar fi doar astea, lista întreagă o să o găsiți aici https://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM#Known_problems

Acel best of breed totuși ne mai arată ceva fain, că acum câteva zile rușii au reușit să construiască un activator online pentru SecuROM, chestie destul de grea de realizat.

Detalii, detalii

În procesul celor de la The Pirate Bay, Roger Wallis profesor în cadrul Royal Institute of Technology a depus mărturie în favoarea celor 3 acuzați răspunzând la întrebarea “Do you think people who download movies will go and buy them as well?”

“Yes, but it depends on the quality. If people want better quality, or if the DVD has special features. You have to increase the value of the products in order to sell them. If you want to adjust your business model to the new world.”

Studii de specialitate totuși că nu e neapărat așa, în timp ce arată ipocrizia marilor studiouri de producție. O lucrare științifică a lui Alejandro Zentner arată că deși un film piratat echivalează îndeaproape cu un film plătit, în același timp suma de bani pierdută de studio este de doar 5.2% per film piratat. Diferența până la 100% fiind câștigată oricum datorită plasării de produse și expunerii suplimentare de care filmul are parte fiind piratat.

O altă lucrare științifică, de data aceasta din 2004, a lui Felix Oberholzer arată că file sharingul nu are un efect statistic important asupra vânzărilor de albume. În același timp subliniaza faptul că prin filesharing a crescut considerabil consumul de produs muzical.

O analiză total obiectivă este greu de făcut, studiile fiind și ele sponsorizate de una dintre tabere, evident și eu sunt într-una dintre ele și articolul este subiectiv, dar cercetarea o puteți face singuri – pentru a vă convinge în care barcă vă aflați.

Denuvo momentan se află pe cai mari – dar nu pentru mult. În eternul joc de-a șoarecele și pisica am ajuns totuși să decriptăm ceea ce acum 10 ani se considera de nedecriptat. Jocul o să continue, zidul Anti-Tamper o să fie sărit, dărmat sau pur și simplu abandonat și jocurile o să continue să fie piratate înainte să fie cumpărate.

 

//References
https://torrentfreak.com/piracy-isnt-hurting-the-entertainment-industry-121003/
https://www.aeaweb.org/aea/2013conference/program/retrieve.php?pdfid=385
https://www.unc.edu/~cigar/papers/FileSharing_March2004.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM#Known_problems
https://exelab.ru/f/index.php?action=vthread&forum=13&topic=19719&page=7#19
http://www.1up.com/news/hit-class-action-lawsuit-spore
https://www.konami.com/ir/en/ir-data/meeting/2016/en0129_un36wg.pdf
https://www.cdprojekt.com/resources/document/okresowe/2Q2015_Summary_of_Consolidated_Reports_of_CDP_SA_eng.pdf
https://www.denuvo.com
https://www.kth.se/foreningar/kthx/091118_info.html // The Pirate Bay Trial – Testimony of Roger Wallis, Professor Royal Institute of Technology SE (Sursa e în TPB:AFK Movie, filmarea din interiorul curții de judecată)
http://agreatbecoming.com/2011/03/07/research-suggests-that-file-sharing-has-a-positive-effect-of-film-audiences/


  • “Studii de specialitate totuși că nu e neapărat așa, în timp ce arată ipocrizia marilor studiouri de producție.”

    Ambiguous sentence, please rewrite.